Wiśnie

 wisnie

Wiśnia – polski superfood

Cudze chwalicie, swego nie znacie…czyli kilka słów o fenomenalnych właściwościach zdrowotnych wiśni. Nie każdy wie, że nasze polskie wiśnie uznawane są za superfood, ponieważ jako źródło najskuteczniejszych antyoksydantów, unieszkodliwiają wolne rodniki odpowiedzialne za rozwój wielu chorób. Ponadto wspomagają pracę serca, regenerują mięśnie, pobudzają apetyt u niejadków i w sposób naturalny ułatwiają zasypianie.

Wiśnie to skarbnica witamin, minerałów, przeciwutleniaczy i innych cennych składników. Obfitują w wapń, potas i magnez, które wspomagają pracę serca oraz działają przeciwzapalnie. Wapń dodatkowo wzmacnia kości, mięśnie i nerwy.

Wiśnie zawierają pokaźną ilość przeciwutleniaczy, bo aż 400 mg/100 g. Są to substancje, które chronią organizm m.in. przez nowotworami i procesem starzenia, gdyż neutralizują wolne rodniki.

Wiśnie – w profilaktyce nowotworowej

Owoce zostały umieszczone na liście ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity), czyli liście produktów, które w wysokim stopniu chronią organizm przed niszczącym wpływem reaktywnych form tlenu. 100 g wiśni (waga bez pestek) ma aż 3500 punk­tów ORAC. Według dra Ronalda Priori z The US Departament of Agriculture Research Service "zwiększając spożycie owoców i warzyw, szczególnie tych o wysokiej wartości ORAC, można znacząco podnieść poziom antyoksydantów w krwiobiegu nawet o 15-20 proc".

Dla zdrowego serca

Regularne spożywanie wiśni wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego. Zawarta w wiśniach witamina C, uszczelnia naczynia krwionośne, potas usuwa nadmiar soli, a błonnik obniża nadmiar „złego cholesterolu”, zmniejszając ryzyko chorób serca.

Wiśnie dla biegaczy[i]

Wiśnie przynoszą ulgę w bólach mięśni. Pijąc sok wiśniowy przed i po treningu dostarczamy organizmowi dużą dawkę przyswajalnej energii oraz zapobiegamy przeciążeniu mięśni. Spożywanie soku wiśniowego zmniejsza także zjawisko stresu oksydacyjnego (duża ilość niepożądanych wolnych rodników) i potencjalnie szkodliwych reakcji, które mogą być spowodowane przez długotrwały wysiłek fizyczny.

Na spokojny sen

Wiśnie zawierają melatoninę, która pełni rolę naturalnego przeciwutleniacza, a dodatkowo reguluje rytm snu i czuwania. Regularne spożywanie wiśni może pomóc uregulować naturalny cykl aktywności organizmu i podnieść wydajność snu.

Przyjaciel odchudzania

Wiśnie mają bardzo mało kalorii. Zawierają pektyny, czyli rozpuszczalny błonnik pokarmowy, który po wymieszaniu z wodą zwiększa swoją objętość i sprawia, że długi czas po jedzeniu, nie odczuwamy głodu.

Dbają o układ moczowy

Wiśnie, jako bogate źródło sodu i potasu sprawdzają się przy leczeniu schorzeń układu moczowego: zapalenia pęcherza czy kamicy nerkowej.

 

Źródło:

Barbara Fołda, technolog żywienia, wykładowca ZSG w Poznaniu

 

[i] School of Psychology and Sport Sciences, 

Northumbria University,

Nicholas Institute of Sports Medicine and Athletic Trauma,

Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl